Skal det bli gode hverdager for små og store i vår barnehage må leken stå sentralt. Lek er barnets egen kulturelle uttrykksmåte, og lek er barnets egen måte å lære på.
Leken kjennetegnes ved at den er frivillig. Barnet velger selv å delta i den. Den er indre motivert. Leken må sees på med respekt og den skal ha gode vilkår.
Det stiller krav til praktisk tilrettelegging. Barna må i stor grad selv få velge hva de vil leke med, de må ha tilstrekkelig plass og uforstyrret tid.
De voksne må være til stede der det lekes. Vi må vurdere om de trenger hjelp og være støttespillere i håndtering av konflikter.
Ved å oppsøke andre arenaer/gi barn nye stimuli gir vi barna næring til lek.
1. Kommunikasjon, språk og tekst
2. Kropp, bevegelse og helse
3. Kunst, kultur og kreativitet
4. Etikk, religion og filosofi
5. Natur, miljø og teknikk
6. Nærmiljø og samfunn
7. Antall, rom og form